ePARK erbjuder tjänster som riktar sig till bland annat parkörer och företag, samt administrationstjänster till bevakningsbolag och ägare av parkeringsplatser. Till parkörer erbjuds efterhandsbetald korttidsparkering, förbetald parkering, samt tilläggstjänster. Dessa villkor reglerar användandet av de tjänster som tillhandahålls av Electronic Parking AB, 556871-1450 (ePARK). Villkoren reglerar förhållandet mellan ePARK och kunder. ePARKs tjänster kan endast användas av juridiska personer och privatpersoner över 18 år.
Godkännande av och samtycke till dessa villkor görs vid registrering av ett ePARK användarkonto eller genom att påbörja en parkering, oavsett om det görs via ePARK-appen, på webben, eller via ePARKs administrativa rutiner för företagstjänster.
Genom att använda ePARKs tjänster, så samtycker du till att ePARK behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen i dessa villkor. All hantering av personuppgifter sker enligt gällande lagstiftning för ePARKs roll som personuppgiftsansvarig eller personuppgiftsbiträde.
ePARK samlar in och hanterar personuppgifter med syftet att kunna tillhandahålla, hantera och ta betalt för sina tjänster. De personuppgifter som ePARK hanterar är i första hand de som du själv uppger vid registrering och betalning av tjänsterna (e-postadress, telefonnummer, personnummer och fordons registreringsnummer). Uppgifter kan också hämtas från exempelvis folkbokföringsregister (namn och adress) eller bilregister (ägare, chassinummer m.m.).
De uppgifter om dig som ePARK hanterar kommer aldrig att lämnas ut till tredje part för marknadsföring. Personuppgifter kan komma att delas med ägare av marken där kunden parkerar samt med ansvarigt parkerings- eller bevakningsbolag som hanterar drift, parkeringsbevakning och kontroll på sådan plats. Personuppgifter kan också komma att delas med inkassobolag för indrivning av betalningar.
Vid köp med faktura för SMS-parkering kommer vi på Electronic Parking AB att behandla dina personuppgifter som personuppgiftsansvarig. Personuppgifterna behandlas bland annat för fullgörande av avtalet, samt för att via externa och interna databaser genomföra identifikations- och kreditkontroll.
ePARK förbehåller sig rätten att behålla avpersonifierade uppgifter om gjorda parkeringar för statistikändamål, som då inte längre utgör personuppgifter.
Vid synpunkter på Electronic Parking AB:s hantering av personuppgifter kan du kontakta ePARK via post: Electronic Parking AB Anders Carlssons gata 14 417 55 Göteborg alternativt via e-post: dataskyddsombud@epark.se. Ansvarig myndighet i Sverige för frågor som rör hantering av personuppgifter är Datainspektionen.
Vi delar parkörers epostadresser och kontaktuppgifter med parkeringsförvaltaren.
Rättigheter för dig som användare av ePARK
Som kund har du rätt att genom skriftlig kontakt med ePARK:
Radering av uppgifter
Uppgifter knutna till kunder/användare av ePARKs tjänster lagras och hanteras inte längre än vad som är nödvändigt för tjänsternas ändamål och gällande lagstiftning. Personuppgifter som lagras på grund av rättsliga förpliktelser såsom bokföringslagen lagras så länge som lagstiftningen kräver det. Personuppgifter som inte måste sparas på grund av lagstiftning raderas efter ett år av inaktivitet från kunden/användaren. Positionsangivelser för gjorda parkeringar avpersonifieras efter 90 dagar.
ePARK erbjuder bland annat följande betalsätt:
Kunden är genom användandet betalningsskyldig för tjänsternas avgifter. ePARK förbehåller sig rätten att anlita tredje part för hantering av kundens betalningar (inklusive inkasso) för användningen av ePARKs tjänster.
Vid parkering med SMS där kunden sedan tidigare inte har ett användarkonto registrerat hos ePARK är pappersfaktura det förvalda betalsättet. Vid önskemål om annat betalsätt ändrar kunden detta via ePARKs webb. Utgångspunkten är att kunden själv väljer önskat betalsätt.
ePARK tar ut en administrativ avgift på 100kr i samband med återbetalning av felaktigt inbetalt belopp. Detta på grund av det merarbete det innebär för ePARK att administrera utbetalningen. Som alternativ erbjuder ePARK återbetalning i form av parkeringskrediter utan kostnad.
Alla kortbetalningar hanteras av DIBS Payment Services AB, 556500–5021. ePARK hanterar aldrig kundens kompletta kortuppgifter.
Fakturabetalning (papper eller e-post) erbjuds. För att kunna betala med faktura ska kunden vara 18 år och folkbokförd i Sverige. Betalningsvillkor för fakturabetalning är 14 dagar. Vid utebliven betalning av faktura skickas en betalningspåminnelse till kunden där en lagstadgad påminnelseavgift om 60 SEK tillkommer. Om betalning inte sker i enlighet med vad som anges i påminnelsen skickas ärendet vidare till inkasso för indrivning av fordran.
Kunder som använder ePARKs tjänster ansvarar för att:
I tillägg till de bastjänster som ingår då man är kund hos ePARK finns möjlighet att utöka tjänstens funktionalitet och servicegrad genom att till sitt konto addera ePARK Premium (kostnad för ePARK Premium är 9 kr/månad samt en administrativ avgift upp till 2,5kr per startad/avslutad parkering. Månadsavgiften är gratis för kunder i 24 månader, om man ansluter sig under kampanjperiod 2024-03-01 till 2024-12-31. Tjänsten kan sägas upp av båda parter till omedelbart upphörande utan uppsägningstid).
Tjänster som ingår i ePARK Premium kan vara tjänster såsom:
(fullständig information om dessa och ytterligare tjänster finns på vår hemsida electronicparking.se)
Vid användning av ePARKs betal APP för parkering, finns möjlighet använda tjänstens funktionalitet genom att inte välja att registrera ett konto, ePARK Quick. Via ePARK Quick tjänsten behöver du som kund inte uppge epost-adress utan kan börja parkera omgående, anonymt, genom att endast uppge registreringsnummer samt en betalmetod. För denna tjänst utgår en administrationsavgift från 2,5kr till 15% av biljettens pris. Tjänsten kan sägas upp av båda parter till omedelbart upphörande utan uppsägningstid.
Du kan även alltid välja att registrera ett konto för att undvika administrationsavgift.
Följande är ePARK inte ansvarigt för:
Gällande parkeringstaxor och andra parkeringsvillkor regleras av aktuell stad och parkeringsbolag. ePARK ansvarar därför inte för sådan information till kunden. ePARK tillämpar normal avrundning, och kan lägga till minimiavgift och serviceavgifter.
ePARK har rätt att neka viss kund eller visst registreringsnummer att använda ePARKs tjänster. Det kan till exempel bli aktuellt vid utebliven betalning, eller vid försök att med hjälp av vilseledande uppgifter missbruka tjänster. ePARK har också rätt att avsluta en pågående parkering.
ePARK har rätt att neka en kund debitering via faktura. Kunden ansvarar då själv för att betalning av aktuell parkering hanteras på annat sätt.
Efter att en parkering har påbörjats och en elektronisk biljett har mottagits, så går köpet inte att ångra.
Som kund till ePARK och som användare av tjänsten är du välkommen att kontakta Electronic Parking AB via post:Electronic Parking AB Anders Carlssons gata 14 417 55 Göteborg: support@epark.se. Synpunkter och klagomål avseende parkeringsytor, parkeringstaxa, böter, betalningsanmärkningar och liknande hanteras med för platsen aktuellt parkeringsbolag.
Alla immateriella rättigheter som hör till tjänsterna är ePARKs egendom. Genom att använda tjänsterna förvärvas ingen äganderätt till dessa immateriella rättigheter. Ingen som helst rätt ges till kopiering eller användning på annat sätt än vad som beskrivs i dessa allmänna villkor.