ePARK erbjuder tjänster som riktar sig till bland annat parkörer och företag, samt administrationstjänster till bevakningsbolag och ägare av parkeringsplatser. Till parkörer erbjuds efterhandsbetald korttidsparkering, förbetald parkering, samt tilläggstjänster. Dessa villkor reglerar användandet av de tjänster som tillhandahålls av Electronic Parking AB, 556871-1450 (ePARK). Villkoren reglerar förhållandet mellan ePARK och kunder. ePARKs tjänster kan endast användas av juridiska personer och privatpersoner över 18 år.
Genom att använda ePARKs tjänster, så samtycker du till att ePARK behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen i dessa villkor. All hantering av personuppgifter sker enligt gällande lagstiftning för ePARKs roll som personuppgiftsansvarig eller personuppgiftsbiträde.
ePARK samlar in och hanterar personuppgifter med syftet att kunna tillhandahålla, hantera och ta betalt för sina tjänster. De personuppgifter som ePARK hanterar är i första hand de som du själv uppger vid registrering och betalning av tjänsterna (e-postadress, telefonnummer, personnummer och fordons registreringsnummer). Uppgifter kan också hämtas från exempelvis folkbokföringsregister (namn och adress) eller bilregister (ägare, chassinummer m.m.).
De uppgifter om dig som ePARK hanterar kommer aldrig att lämnas ut till tredje part för marknadsföring. Personuppgifter kan komma att delas med ägare av marken där kunden parkerar samt med ansvarigt parkerings- eller bevakningsbolag som hanterar drift, parkeringsbevakning och kontroll på sådan plats. Personuppgifter kan också komma att delas med inkassobolag för indrivning av betalningar.
Vid köp med faktura för SMS-parkering kommer vi på Electronic Parking AB att behandla dina personuppgifter som personuppgiftsansvarig. Personuppgifterna behandlas bland annat för fullgörande av avtalet, samt för att via externa och interna databaser genomföra identifikations- och kreditkontroll.
ePARK förbehåller sig rätten att behålla avpersonifierade uppgifter om gjorda parkeringar för statistikändamål, som då inte längre utgör personuppgifter.
Vid synpunkter på Electronic Parking AB:s hantering av personuppgifter kan du kontakta ePARK via post: Electronic Parking AB Anders Carlssons gata 14 417 55 Göteborg alternativt via e-post: dataskyddsombud@epark.se. Ansvarig myndighet i Sverige för frågor som rör hantering av personuppgifter är Datainspektionen. Vi delar parkörers epostadresser och kontaktuppgifter med parkeringsförvaltaren.
Rättigheter för dig som användare av ePARK
Som kund har du rätt att genom skriftlig kontakt med ePARK:
Radering av uppgifter
Uppgifter knutna till kunder/användare av ePARKs tjänster lagras och hanteras inte längre än vad som är nödvändigt för tjänsternas ändamål och gällande lagstiftning. Personuppgifter som lagras på grund av rättsliga förpliktelser såsom bokföringslagen lagras så länge som lagstiftningen kräver det. Personuppgifter som inte måste sparas på grund av lagstiftning raderas efter ett år av inaktivitet från kunden/användaren. Positionsangivelser för gjorda parkeringar avpersonifieras efter 90 dagar.
ePARK erbjuder bland annat följande betalsätt:
Pappersfaktura
innebär att den som parkerar med SMS eller app får en faktura med posten där det tillkommer en aviavgift. Vid 14 dagars betaltid 29 kr och 35 kr vid 30 dagars betaltid. Kundens fakturaadress hämtas från folkbokföringen vid ansökan om att betala via faktura. Ändring av fakturaadress görs via ePARK's app eller genom att kontakta kundtjänst. ePARK gör inga automatiskt uppdateringar av fakturaadresser. Kunden ansvarar för att betalning sker senast på förfallodagen.
E-postfaktura
innebär att den som parkerar med SMS eller app får en faktura som PDF till den av kunden angivna e-postadressen.
Månadsfaktura 14 dagars betaltid utan aviavgift.
Månadsfaktura 30 dagars betaltid, 35 kr i aviavgift.
Kunden ansvarar för att e-postadressen är korrekt och att betalning sker senast på förfallodagen.
E-faktura
innebär att det tillkommer 29 kr i administrationsavgift. Lokala avvikelser kan förekomma.
Autogiro
innebär att det tillkommer 35 kr i administrationsavgift.
Företagsfaktura /ePARK Business
innebär att företaget åtar sig att betala för de parkeringsavgifter som uppstår genom de anställdas användning av ePARKs tjänster. Företaget ansvarar för att registrera och vid behov uppdatera de e-postadresser som ska omfattas av företagsfakturan. Endast parkeringar som genomförs via ett ePARK-konto kopplat till en av dessa registrerade e-postadresser faktureras företaget. Den anställde ansvarar för att använda korrekt och av företaget registrerad e-postadress i sitt ePARK-konto. Parkeringar som görs med andra e-postadresser debiteras inte företaget. För tjänsten ePARK Business gäller 30 dagars betalningsvillkor. En aviavgift om 35 kr per faktura tillkommer.
Kortbetalning
innebär att den som parkerar registrerar ett kort för betalning av parkeringsavgifterna. Kunden ansvarar för att kortet är giltigt och har täckning för betalning av använda tjänster. ePARK debiterar kundens kort i samband med gjord parkering, eller samlar upp flera debiteringar för parkering till en samlad senare betaltransaktion (debitering av kundens kort).
SMS parkering
Vid parkering med SMS där kunden sedan tidigare inte har ett användarkonto registrerat hos ePARK är pappersfaktura det förvalda betalsättet. Vid önskemål om annat betalsätt ändrar kunden detta via ePARKs webb. Utgångspunkten är att kunden själv väljer önskat betalsätt.
Parkeringskrediter
innebär att kunden tilldelas ett belopp tillgodo hos ePARK. Tillgodohavandet används automatiskt som betalning i stället för kort eller annan betalningsmetod, förutsatt att det finns tillräckliga parkeringskrediter för att täcka hela kostnaden för den aktuella biljetten.
En kund kan maximalt tillgodoräknas en (1) kampanjkod under rullande 6 månadersintervall. Kampanjkrediter får endast användas för korttidsparkering, ej boendeparkering, personalparkering, tillståndsparkering eller elbilsladdning, och kan varken lösas in mot kontanter eller användas för andra tjänster än de som uttryckligen tillhandahålls eller godkänns av ePARK.Kampanjkrediter kan även vara begränsade i giltighetstid, vilket innebär att outnyttjade krediter förfaller vid angivet utgångsdatum. Ett och samma registreringsnummer får maximalt tillgodoräknas en (1) kampanjkoder inom en sexmånadersperiod, oavsett vilket användarkonto som har registrerat fordonet eller löst in kampanjkoden.
Försök att kringgå denna begränsning, exempelvis genom att skapa flera konton eller använda anonyma konton, utgör ett brott mot villkoren och kan leda till spärr av konton, fordon eller kampanjkrediter.
Övrig info
Kunden är genom användandet betalningsskyldig för tjänsternas avgifter. ePARK förbehåller sig rätten att anlita tredje part för hantering av kundens betalningar (inklusive inkasso) för användningen av ePARKs tjänster.
ePARK tar ut en administrativ avgift på 100kr i samband med återbetalning av felaktigt inbetalt belopp. Detta på grund av det merarbete det innebär för ePARK att administrera utbetalningen. Som alternativ erbjuder ePARK återbetalning i form av parkeringskrediter utan kostnad.
Alla kortbetalningar hanteras av DIBS Payment Services AB, 556500–5021. ePARK hanterar aldrig kundens kompletta kortuppgifter.
Fakturabetalning (papper eller e-post) erbjuds. För att kunna betala med faktura ska kunden vara 18 år och folkbokförd i Sverige. Betalningsvillkor för fakturabetalning är 14 dagar. Vid utebliven betalning av faktura skickas en betalningspåminnelse till kunden där en lagstadgad påminnelseavgift om 60 SEK tillkommer. Om betalning inte sker i enlighet med vad som anges i påminnelsen skickas ärendet vidare till inkasso för indrivning av fordran.
*Lokala avvikelser kan förekomma
Kunder som använder ePARKs tjänster ansvarar för att:
Vi förutsätter att alla har push-notiser påslaget för att säkerställa att man som kund får information om villkorsändringar och annan viktigt information, detta är inget krav men då ansvarar man som kund för att själv hålla sig informerad om de vid tid gällande allmänna villkoren.
I tillägg till de bastjänster som ingår då man är kund hos ePARK finns möjlighet att utöka tjänstens funktionalitet och servicegrad genom att till sitt konto addera ePARK Premium (kostnad för ePARK Premium är 9 kr/månad samt en administrativ avgift upp till 2,5kr per startad/avslutad parkering. Månadsavgiften är gratis för kunder i 24 månader, om man ansluter sig under kampanjperiod 2024-03-01 till 2025-12-31. Tjänsten kan sägas upp av båda parter till omedelbart upphörande utan uppsägningstid).
Tjänster som ingår i ePARK Premium kan vara tjänster såsom:
(fullständig information om dessa och ytterligare tjänster finns på vår hemsida electronicparking.se)
Vid användnings av ePARKs betal APP för parkering finns möjligheten att använda tjänstens funktionalitet utan att verifiera ditt konto, ePARK Quick.
Villkor för verifierat och icke-verifierat kundkonto
Hos oss kan du som kund välja att antingen registrera ett verifierat konto eller använda våra tjänster som icke-verifierad kund. Nedan specificeras vad som gäller för respektive kundkategori.
Verifierat konto
Ett verifierat konto innebär att du registrerar dina personuppgifter genom BankID. När du verifierar dig ger du ePARK rätten att hämta dina personuppgifter från Statens personuppgiftsregister. För information om hur vi behandlar dina personuppgifter, läs §2 i våra allmänna villkor. Med ett verifierat konto får du följande fördelar:
Icke-verifierat konto (ePARK Quick)
Som icke-verifierad kund omfattas du av villkoren för ePARK Quick. Med ePARK Quick kan du använda våra tjänster utan att registrera dina personuppgifter. Som ePARK Quick-kund är fördelen att du snabbt kan använda våra tjänster, exempelvis korttidsparkering, utan krav på registrering. För denna tjänst utgår en administrationsavgift från 5kr till 10% av biljettens pris. Tjänsten kan sägas upp av båda parter till omedelbart upphörande utan uppsägningstid.
Du kan även alltid välja att verifiera ditt konto för att undvika administrationsavgift.
Avgifter och användning av tjänster
Observera att olika avgifter kan tillämpas beroende på vilken kundkategori du tillhör. Oavsett vilken kundkategori du tillhör kan du alltid parkera.
Följande är ePARK inte ansvarigt för:
ePARK har rätt att neka viss kund eller visst registreringsnummer att använda ePARKs tjänster. Det kan till exempel bli aktuellt vid utebliven betalning, eller vid försök att med hjälp av vilseledande uppgifter missbruka tjänster. ePARK har också rätt att avsluta en pågående parkering.
ePARK har rätt att neka en kund debitering via faktura. Kunden ansvarar då själv för att betalning av aktuell parkering hanteras på annat sätt.
Efter att en parkering har påbörjats och en elektronisk biljett har mottagits, så går köpet inte att ångra.
Som kund till ePARK och som användare av tjänsten är du välkommen att kontakta Electronic Parking AB via post:Electronic Parking AB Anders Carlssons gata 14 417 55 Göteborg: support@epark.se. Synpunkter och klagomål avseende parkeringsytor, parkeringstaxa, böter, betalningsanmärkningar och liknande hanteras med för platsen aktuellt parkeringsbolag.
Alla immateriella rättigheter som hör till tjänsterna är ePARKs egendom. Genom att använda tjänsterna förvärvas ingen äganderätt till dessa immateriella rättigheter. Ingen som helst rätt ges till kopiering eller användning på annat sätt än vad som beskrivs i dessa allmänna villkor.
Kameraparkering (ANPR) är en funktion som användaren kan aktivera i ePARK-appen. I appen och på skyltning på plats framgår tydligt om tjänsten är tillgänglig för en specifik zon. När funktionen är aktiv registreras fordonets registreringsnummer automatiskt vid in- och utfart. Gällande villkor och taxor för respektive plats visas alltid i appen och på skyltningen.
Aktivering av kamerafunktionen
För att använda kamerabaserad parkering måste användaren först aktivera funktionen ”Automatisk Kameraparkering” i appen. Funktionen kan aktiveras för flera registreringsnummer. Om ett registreringsnummer redan är aktiverat av en annan användare på ett separat konto kan kamerafunktionen inte aktiveras i appen; betalning sker då i biljettautomat eller annan angiven betalningskanal.
Alla parkeringar som startas via automatisk kameraregistrering kopplas alltid till ett personligt användarkonto.
Start och avslut av parkering
När registreringsnumret är aktivt och kameran läser av fordonet vid infart skickas informationen automatiskt till plattformen. Eventuella bommar öppnas och en parkering påbörjas i appen. Parkeringen avslutas automatiskt när fordonet lämnar området och kan inte avslutas manuellt.
På vissa platser med kameraövervakning och giltiga långtidsbiljetter tillåts in- och utfart utan att appen behöver användas vid varje tillfälle. Detta regleras av respektive parkeringsupplåtare och kan inte garanteras av ePARK.
Betalning och avgifter
Avgiften för kameraparkering beräknas automatiskt utifrån faktisk parkeringstid baserad på kameraavläsning vid in- och utfart. Den totala kostnaden, inklusive eventuella service- och administrationsavgifter enligt ePARKs vid var tid gällande prislista, debiteras via det betalsätt som användaren har valt i appen (t.ex. kort, faktura, autogiro eller parkeringskrediter).
Vid fakturabetalning gäller samma betalningsvillkor och avgifter som för övriga ePARK-tjänster.
Användaren ansvarar för att valt betalsätt är giltigt och att det finns täckning vid debitering.
Om betalning inte kan genomföras har ePARK rätt att debitera påminnelseavgift, administrationsavgift eller vidta inkassoåtgärder enligt lag och gällande villkor.
Användarens ansvar
Användaren ansvarar för att kontrollera i appen att parkeringen startats och avslutats korrekt_
ha aktiverat pushnotiser (rekommenderas starkt) för bekräftelser och uppdateringar
se till att fordonets registreringsskyltar är rena, hela och läsbara
inaktivera kamerafunktionen om fordonet säljs, byts eller återlämnas
säkerställa att rätt registreringsnummer är kopplat till kontot
följa gällande regler och villkor på den aktuella parkeringsplatsen
Om parkeringen inte startas korrekt – exempelvis på grund av oläslig skylt, tekniskt fel eller att kameran inte kan läsa av registreringsnumret – ansvarar användaren för att starta parkeringen manuellt.
Behandling av uppgifter
Vid kameraparkering behandlas registreringsnummer samt tidpunkter för in- och utfart för att beräkna parkeringstid och avgift. Uppgifterna sparas endast så länge som krävs för betalningshantering, supportärenden, klagomål eller juridiska skyldigheter.
ePARK kan dela nödvändig information med fastighetsägare, parkeringsoperatörer eller driftpartners som ansvarar för den aktuella platsen. Data kan även användas för informations- och marknadsföringsändamål i enlighet med ePARKs integritetspolicy.
Ansvarsbegränsning
ePARK ansvarar inte för drift, underhåll eller funktion hos de kameror som används för avläsning. Dessa ägs och administreras av respektive parkeringsoperatör eller fastighetsägare.
ePARK ansvarar inte heller för fel som uppstår på grund av: